I am placebo / Ja som placebo
A dance solo of Michal Heriban
Try to remember | Please don't forget | You can create

for booking: michal.heriban@gmail.com / jednym.dychom@gmail.com
Ja som placebo / I am the placebo
tanečné sólo / dance solo - Michal Heriban
choreografia a tanec / choreography and dance: Michal Heriban
hudba / music: Jozef Vlkkostým / costume: Andrea Pojezdalová
v spolupráci s divadlom Jedným dychom / in collaboration with Jedným dychom theatre
premiéra / premiére: 15.12.2024 - Nová Cvernovka, Bratislava
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia / Supported using public funding by Slovak Arts Council
ENG below
_____________________________________
V dnešnom svete sme neustále vystavení vplyvom, ktoré si často ani neuvedomujeme. Sme formovaní automatickými činmi, podvedomými návykmi a stále sa meniacim digitálnym prostredím, ktoré do veľkej miery určuje naše správanie. Žijeme v dobe, kde je vedomie čoraz viac roztrieštené technológiami, rýchlo plynúcimi informáciami a tlakom neustále vykonávať a fungovať.
"Ja som placebo" skúma práve tieto témy: ako telo a myseľ pracujú spolu v zdanlivo automatických cykloch, ako sa formujú naše návyky a ako sa môžeme vedome preprogramovať, aby sme sa oslobodili od vzorcov, ktoré nás ovládajú. Predstavenie nie je len reflexiou vnútorného sveta jednotlivca, ale aj komentárom k širšiemu spoločenskému prostrediu, kde sa sebazdokonaľovanie, sebauvedomenie a sebaprogramovanie stali vysoko vyhľadávanými ideálmi.
V kontexte súčasného performatívneho umenia toto dielo vyzýva divákov, aby sa zamysleli nad podstatou pamäti, identity a kontroly. Spochybňuje pojem slobodnej vôle a pýta sa, aké mechanizmy riadia naše životy. Kombinovaním štruktúrovanej choreografie, improvizácie a sugestívnej hudby "I Am Placebo" podnecuje divákov, aby zvážili moc ich vlastných myslí a tiel pri vytváraní nových ciest – ako môžeme vedome zmeniť naše návyky a preprogramovať svoje identity.
Ako sa svet stáva čoraz zložitejším a fragmentovanejším, "I Am Placebo" poskytuje priestor na introspekciu, zdôrazňuje význam uvedomenia si a možnosť transformácie. Pripomína nám, že v svete plnom vonkajších vplyvov stále máme schopnosť vybrať si, ako reagujeme, ako rastieme a napokon, ako sa uzdravujeme.
"Otázky, ktoré určujú náš vzťah k sebe samým – čím sme, prečo sa tak správame, sa môžu objavovať s menšou či väčšou intenzitou počas celého nášho života." (Marek Godovič, MLOKi) celý text
"Heribanovo sólo Placebo je jeho tanečným koncertom, ktorý pôsobí dokonale. Jednoduchý koncept dvoch prítomností – jeho fyzickej a jeho virtuálnej" (Ivana Topitkalová, časopis kød) celý text
"V dynamickej a fyzicky náročnej choreografii precízny a štruktúrovaný pohyb strieda improvizácia, podobne ako v živote – ak dokážeme usporiadať a prehodnotiť minulé veci, máme sa o čo oprieť pri nečakaných výzvach prítomnosti." (Mira Kovářová, Slovak Dance Platform) celý text
"Bylo jasné, že půjde o jiný druh zážitku, že nastoupí fyzická síla, ale nebyla hrubá a destruktivní, naopak. Michal tematizuje paměť těla, pracuje s jejím absolutním uchováním i s narušením v improvizaci, s maximální dynamikou a rozsahem pohybu i minimalismem v kontrastu, v každé části otevírá jeden z těchto přístupů a postupů."......"Ani se nechce hledat v tom nějaké sofistikované metafory, protože zážitkem bylo už jen samotné vystoupení." (Lucie Kocourková, OPERA+)
celý text
.
________________________________
ENG
In today's world, we are constantly interacting with our surroundings in ways we may not even be aware of. We are shaped by automated actions, subconscious habits, and the ever-evolving digital environment that dictates much of our behavior. We live in a time where consciousness is increasingly fragmented by technology, fast-paced information, and the pressure to constantly perform and function.
"I Am Placebo" explores these very themes: how our body and mind work together in seemingly automatic cycles, how habits form and shape our lives, and how we can consciously reprogram ourselves to break free from the patterns that govern us. The performance is not just a reflection of the individual's internal world, but also a comment on the wider social climate where self-improvement, self-awareness, and self-programming are highly sought after ideals.
In the context of contemporary performance, this piece invites the audience to reflect on the nature of memory, identity, and control. It challenges the notion of free will and questions the mechanisms that dictate our lives. By combining structured choreography, improvisation, and suggestive music, "I Am Placebo" encourages viewers to consider the power of their own minds and bodies in creating new pathways—how we can consciously alter our habits and reshape our identities.
As the world becomes more complex and fragmented, "I Am Placebo" provides a space for introspection, highlighting the importance of awareness and the possibility of transformation. It reminds us that, in a world full of external influences, we still have the ability to choose how we react, how we grow, and ultimately, how we heal.
"The questions that shape our relationship to ourselves – who we are, why we act the way we do – may arise throughout our lives, with varying intensity."
— Marek Godovič, MLOKi
"In this dynamic and physically demanding choreography, precise and structured movement alternates with improvisation – just like in life. If we're able to organize and reflect on the past, we gain something solid to lean on when unexpected challenges arise in the present."— Mira Kovářová, Slovak Dance Platform
"Heriban's solo Placebo is his dance concert, and it feels complete. A simple concept of two presences – his physical self and his virtual one."
— Ivana Topitkalová, kød magazine
"From the beginning, it was clear this would be a different kind of experience – physical strength was present, but it wasn't rough or destructive. Quite the opposite. Michal explores the body's memory, working with both its total preservation and its disruption through improvisation, with maximum dynamism and range of motion, contrasted by minimalism. Each section of the piece opens a new approach or method."
... "One didn't even need to seek out sophisticated metaphors – the performance itself was the experience."
— Lucie Kocourková, OPERA+